Zorg: de persoonlijke maatstaven van de cliënt zijn leidend
Inmiddels werkt Sandra alweer een paar jaar in wijkteam de Veldmaat in Haaksbergen. Over de stap naar de thuiszorg vertelt ze: “Ik houd van afwisseling. Dus toen ik in het verpleeghuis werkte, had ik daarnaast een nulurencontract bij het hospice van Livio, prachtig werk ook. Drie jaar geleden besloot ik de overgang naar de thuiszorg te maken. Een goede keuze, want ik vind het heel mooi om bij mensen thuis te komen. Bij kleinschalig wonen wordt de eigen regie van de bewoners heel goed gerespecteerd en gestimuleerd, maar bij de thuiszorg zijn de persoonlijke maatstaven van de cliënt nóg meer vanzelfsprekend. Voor mij geldt dat als ik bij de cliënt thuis kom, dan kan ik me even helemaal op hem of haar concentreren. Bovendien vind ik het heel fijn dat de zorgvraag in de thuiszorg erg veel afwisseling biedt. Het ene moment biedt je intensieve zorg, bij de volgende cliënt hoef je alleen ogen te druppelen. Of je komt bij een nieuwe cliënt, die bij ontslag uit het ziekenhuis een indicatie voor thuiszorg heeft gekregen en dan kan ik die persoon in één gesprek al zo op weg helpen, dat verdere zorg niet meer nodig is.”
Bijzonder moment: zo’n begroeting ontroert me
Sandra vindt de afwisseling waar ze zo van houdt ook in het contact met de cliënten. “Iedereen is anders en ik vind het leuk om de zorg zo goed mogelijk te laten aansluiten op iemands behoeften. Dat doe je op je gevoel en soms heb je met iemand zo’n klik, dan heb je bijna geen woorden nodig. Deze week bijvoorbeeld, begroet een cliënt me met een stralende lach: ‘Daar heb je m’n grote vriendin, nu mag ik onder de douche.’ Met zo’n begroeting bevestigt de cliënt dat ik zijn wensen goed aanvoel en dat ontroert me.” En als het contact niet zo vanzelfsprekend gaat? Ook daar kan Sandra goed mee omgaan. “Soms heb je het idee dat je iemand niet snel tevreden kunt stellen. Maar dan ontstaat er ineens een grappig moment en dan is alles weer goed. Die wisselwerking met de cliënten en dat je precies dát kunt bieden wat nodig is, al is het een aai over de bol, dat geeft mij veel voldoening.”
Team: mensen die naar je omkijken
Die goede wisselwerking ervaart Sandra ook binnen haar team. Sandra: “Tijdens het werk ben je in principe alleen. En dat vind ik prima. Daarnaast kijk ik er ook altijd naar uit om na mijn route mijn collega’s weer te ontmoeten. We kennen elkaar goed en zijn helemaal op elkaar ingespeeld. Als er iets is, dan zijn we er voor elkaar. Of dat nou een privésituatie is of dat we even willen sparren over een cliëntsituatie.”
Tip: creëer vertrouwen door goed te luisteren
Wat volgens Sandra essentieel is in de zorg, is luisteren. “Voordat ik begin met zorg verlenen luister ik naar wat de cliënt te vertellen heeft. Niet alleen wat de zorgvraag betreft, maar heel breed. Ik neem daar de tijd voor, want daardoor geef je zorg die goed aansluit bij de behoeften van de cliënt. Ik sta er altijd bij stil dat het niet niks is om zorg te moeten ontvangen. Je bent als cliënt afhankelijk en je geeft jezelf vaak letterlijk bloot. En als hij of zij weet dat je écht luistert, dan creëer je het vertrouwen dat daarvoor nodig is.”